Veel geregel en een beetje afscheid nemen - Reisverslag uit Turnhout, België van Lonneke Bank - WaarBenJij.nu Veel geregel en een beetje afscheid nemen - Reisverslag uit Turnhout, België van Lonneke Bank - WaarBenJij.nu

Veel geregel en een beetje afscheid nemen

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

04 Juli 2016 | België, Turnhout

Eind mei maakten we kennis met Guangzhou en Golden Lake Garden, onze nieuwe stek voor de komende jaren. Al in de taxi op weg naar het vliegtuig terug naar huis liet Maarten SHV Energy weten dat we ervoor gaan. Sindsdien staat alles in het teken van de voorbereiding van onze verhuizing.

Naast het uitmesten van een groot huis (waar vijf jaar lang nooit iets is weggedaan...), het afstemmen met verhuisbedrijven en het regelen van allerlei formaliteiten, vormt de begeleiding van onze jongens hierbij een belangrijk punt van aandacht. Volgens het Tropisch Intituut, waar we een (inter)culturele training volgden (waarin we onder meer leerden dat Maarten vooral een aantal keer stomdronken moet worden met collega's; ongetwijfeld meer daarover in een volgend reisverslag...), zijn duidelijkheid en afscheidsrituelen hierbij erg belangrijk.

En daarom maakten we een kalender voor de boyz, met daarop alle events (o.a. nog twee weken vakantie :-)) tot en met het vertrek naar China en de eerste weken in Guangzhou. Waarbij bijvoorbeeld half augustus de start op een nieuwe internationale school op het programma staat. Een school waar geen NL wordt gesproken, maar alleen Engels en Mandarijn...

Ook organiseerden we tegen het einde van het schooljaar een afscheidsfeestje voor de jongens, met vriendjes uit de klas én met springkasteel in de tuin. Beetje jammer dat de regen die dag met bakken uit de hemel kwam (watsgeburt met onze zomers?!), maar met een beetje creativiteit kwamen we toch een heel eind (wist je dat je zo'n geval ook gewoon tegen je huis aan kan zetten?).

Dat de aftelkalender echt nodig is bleek wel toen we het met de jongens over het naderende afscheidsfeestje hadden (dat eind juni plaatsvond, terwijl ons vertrek naar China in augustus gepland staat). Ik: "Komende zaterdag is jullie feestje, jongens!". Onne: "En vliegen we dan zondag naar China?"... Een dag later hing de kalender aan de muur...

Maar goed, stilletjes aan nemen we hier dus een beetje afscheid. Want doordat we half juli nog twee weken op vakantie gaan, zijn onze dagen in Turnhout geteld. En dat is best raar, want we hebben hier uiteindelijk toch vijf jaar gewoond. Hier onze kinderen gekregen en elkaar het jawoord gegeven. Kortom: een plek om niet snel te vergeten! Best raar om dan te bedenken dat onze kids straks weinig tot niets zullen herinneren van onze Belgische periode...

Tot slot van dit al veel te lange reis(?)verslag wil ik nog even melden dat er natuurlijk ook nog een afscheidsgelegenheid volgt voor volwassenen :-). En wel in twee delen, waarbij iedereen lekker zelf kan bepalen bij welk deel ie aansluit. Op donderdag 28 juli zitten we in vakantiepark Bad Hoophuizen aan het Veluwemeer en geven daar een borrel in/bij ons huisje of, als het storm loopt, in een plaatselijke kroeg. En op zaterdag 30 juli drinken we Belgische pinten in Café St. Pieter (kennen jullie 'm nog? :-)) op de markt in Turnhout. Laat even weten als je erbij bent!

• 26 Juli 2016 - 13:15

Ineke:

Hoi Lonneke,

Even een berichtje van je oud-collega.
    Wat spannend allemaal. Nog even en dan vliegen jullie naar je nieuwe stek. Zoals ik jou ken, komt dit zeker goed. Probeer vooral ook te genieten van de komende jaren, want een avontuur is het zeker voor jullie allemaal.

Dikke kus en ik blijf je volgen.

Gr. Ineke

• 01 Augustus 2016 - 09:07

Andy:

Nog een weekje bivakken in het 'zonnige' België en dan de grote oversteek. Zijn je spullen al onderweg of volgen die maanden later?? Wat een avontuur. Heel veel succes met de vlucht, de start daar, de begeleiding van de jongens en het acclimatiseren.

Geniet van al wat op je afkomt en maak er een mooie tijd van. De omgeving is in ieder geval geweldig.

Liefs Andy