Fijne eerste kennismaking met Guangzhou! - Reisverslag uit Kanton, China van Lonneke Bank - WaarBenJij.nu Fijne eerste kennismaking met Guangzhou! - Reisverslag uit Kanton, China van Lonneke Bank - WaarBenJij.nu

Fijne eerste kennismaking met Guangzhou!

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

10 Juni 2016 | China, Kanton

In de laatste week van juni gingen Maarten en ik een paar dagen naar Guangzhou, om op zoek te gaan naar een fijn huis en een goede school voor de kids. Maar vooral ook om eens te kijken waar we in godsnaam gaan belanden. Maarten was zo'n 6 jaar geleden al eens een dag in Guangzhou geweest, voor voor mij was het m'n eerste ontmoeting met de stad en eigenlijk ook met het continent (want een keertje overstappen op een ander vliegtuig in Bangkok en in Singapore op weg naar Australië en terug telt natuurlijk niet...). En ik moet zeggen: het was een aangename kennismaking! De stad is veel moderner dan ik tevoren gedacht had en ook Maarten was stomverbaasd hoezeer Guangzhou veranderd was sinds z'n laatste bezoek.

Wel hadden we het zwaar op onze eerste dag. Dat kwam niet alleen door de weinige uren slaap in het vliegtuig (ook al mochten we business class, vliegen zal nooit m'n ding worden...) en het klimaat (ca 35 graden en een luchtvochtigheid van 70%, volgens de chinezen een hete week). Die dag bleven we met name aan de rand van de stad en daar is werkelijk alles alleen in Chinese karakters geschreven en spreekt vrijwel niemand Engels. En dan is het best overweldigend en zelfs lichtelijk verontrustend als je je probeert voor stellen hoe het straks zal zijn als ik in m'n uppie (als we geen chinese gids meer hebben en manlief zijn handen vol heeft aan zijn baan) of met de kids op pad ga...

De dagen erna gingen we het centrum in, waar bij aardig veel zaken gelukkig de Engelse vertaling staat en er ook meer mensen wat Engels spreken. En er, naast huizen en scholen bekijken, ook wat ruimte in het programma was voor sightseeing (onder meer een boeddhistische tempel gezien en op een toren van 600 m hoog gestaan met prachtig uitzicht over de stad) en zelfs een beetje shoppen (en dat kan in GZ gewoon bij Zara, H&M, G-Star t/m Gucci etc.... niet dat ik bij die laatste kom, maar het zegt wat over de ontwikkeling van de stad).

Uiteindelijk hebben we een fijn huis (met ruim logeerverblijf :-)) gevonden in een wijk met veel Europese expats en een prima internationale school. En, belangrijker nog, zijn we enthousiast geworden (voor zover we dat nog niet waren...) om ons boeltje op te pakken en een paar jaar in Guangzhou te gaan wonen!

Voordat het zover is (begin aug staat de verhuizing op de planning) moet er echter nog wel enorm veel gebeuren. En omdat Maarten binnenkort al enkele weken naar China moet , komt er veel op mijn schouders terecht. Kortom: voorlopig is het leven als expatvrouw nog best druk en is er nog geen sprake van sherry drinken aan het zwembad ;-)

• 15 Juni 2016 - 14:58

Evi:

Leuk om te lezen! En fijn om te horen dat jullie nu echt enthousiast zijn ;) succes met voorbereiden!

• 20 Juni 2016 - 07:57

Ineke Jansen:

Hoi Lonneke,

Gelukkig, de eerste indruk valt heel erg mee. Het is natuurlijk een wereld van verschil, maar ook dit gaat jullie lukken. De 'belangrijkste' zaken in China zijn geregeld (huis, school), nuBelgië nog. Heel veel succes met alles en als je nog een keertje tijd hebt voordat je echt vertrekt, de koffie staat klaar.